Нет статуса

Автор: Артур Сиренко
Тема:Историческая проза
Опубликовано: 2018-09-13 18:02:19
Автор не возражает против аналитического разбора и критики в рецензиях.

Дитинство Серафима

                      «Я люблю дивитися, як помирають діти…»
                                                            (Володимир Маяковський)

З деяким хвилюванням і навіть душевним трепетом візьмусь я за повість сію про дитинство Серафима. Бо вже
чую обурені репліки і навіть крики проникливих читачів: мовляв, Серафим небожитель і ніякого дитинства в
нього бути не могло, бо він суть вічна, початкова, а значить змужніла до творіння людини.  Інші проникливі
читачі будуть висловлювати заперечення іншого ґатунку: Серафим безхатько, а яке може бути дитинство в
безхатька? Якщо в нього дитинство і було, то це було дитинство не Серафима, а зовсім іншої людини з тим же
іменем, групою крові та мітохондріальною ДНК. І нічого нас тут плутати і вводити у спокусу. Але я насмілюсь.
Не
ображайтеся, любі друзі, хлопчики й дівчатка. А там – лайте, не лайте, заперечуйте, захоплюйтеся – мені все
одно. Моя справа – написати. А ваша справа – прочитати і грішити любомудрієм лукаво опісля.  

Отже, Серафим був народжений на світ Божий в роки шістдесяті століття двадцятого в родині цілком порядній,
навіть модерністській і прогресивній для свого часу, хоч і молодій. Батько його був інжинєром та вченим.
Працював у лабораторії по розробці нового ракетного палива. Була така лябораторія у ті роки у славному місті
Новочеркаську, була. Матінка його працювала вчителькою математики в школі сліпих, яка в ті роки теж стояла
самотньо на околиці того ж степового міста, і вчились у ній діти, які сприймали світ звуків та доторків, але світ
кольору і світла був їм невідомий, або відомий незначно. Батьки Серафима були родом з України, але занесла їх
доля до Московщини, хоча Дон – то не зовсім Московщина, точніше зовсім не Московщина - дуже довго той
край
був окремішнім і своєрідним. Батьки на час появи Серафима на Світ Божий були молодими – ледве отримали
освіту і поєднали долі путами шлюбу (точніше слюбу), і Серафима сотворили. Майна на той час не мали вони
ніякого. Точніше, з майна був у них матрац і стара валіза з білизною. Оселились вони в комунальній квартирі,
де
в двох кімнатах жили чотири сім’ї. І щоб одне одного не гнітити різними відвертостями і одкровеннями, жителі
сієї обителі відгородились одне від одного завісами в кімнатах. А кухня та інші потрібні приміщення були в них
спільними.

Коли Серафим з’явився на світ, батьки його довго думали, яке ім’я йому дати. Вирішили, що вони вийдуть на
прогулянку на вулицю, першого ж хлопчика, якого зустрінуть, будуть питати про імення його земне. І що він
відповість, таке ім’я рожденному і дадуть. Але перший зустрічний хлопчик був настільки неохайно вбраний і так
перелякано промовив слово Хведір, що від імені Теодор вони однозначно відмовились. А тут, як на біду, о тій
порі до батьків немовляти приїхала з візитом родичка, що була сестрою батька народженого. Своїх дітей в неї
не
було, але вона була читачкою. В одній книзі, яку вона щойно прочитала героя звали Серафим. Їй так
сподобався
той образ, що вона почала наполягати і просити назвати дитя саме так. Крім того, в неї в голові постійно
крутився рядок з Пушкіна: «… І шестикрилий Серафим на роздоріжжі тут з’явився…» Сестру вшанували,
проявили до неї якесь співчуття, і доля хлопчика була вирішена (ім’я теж визначає долю, між іншим) – він став
Серафимом.

Дитинство Серафима збіглося з шістдесятими роками, епохою на диво прозорою та повітряною. Люди не ходили
по землі – літали над нею, мислили майбутнім – неймовірним та фантастичним, про минуле забували або не
пам’ятали його, навіть якщо воно було зовсім нещодавнім. Події десятирічної давнини, а тим більше
двадцятирічної мислились якимись неймовірно далекими, а події, що відбулися до 1917 року, сприймались як
події такої неймовірної стародавності, що відбулися як мінімум до нової ери.

Ріс Серафим у місті Новочеркаську, що був у роки минулі й далекі центром патріархальної цивілізації втікачів,
що
була віднесена Доном. Але Серафим про це навіть не здогадувався і в ті роки ніколи про це не думав. Навколо
нього мислили про майбутнє, про Космос, про науку, а не про минуле.

Батьки Серафима майна ніякого не тільки не мали, але навіть не намагались його отримати. Жили як живеться.
Але їсти хотілося дуже, а заробітна плата була вбога і мізерна, допомоги від батьків, що теж весь вік бідували,
ніякої. А тому батько Серафима щоб прогодувати родину свою вдень був вченим та інженером, а вночі
вантажником – розвантажував вагони. Як в нього вистачало на це сил – невідомо. Певно він був двожильним. А
мати його вчила сліпих дітей математиці. Оскільки місць в дитячих яслах та садочках не було, і сидіти вдома з
дитиною теж не було можливості ніякої, Серафима змалку, з річного віку і далі закривали одного у порожній
комунальній квартирі і йшли собі на роботу. Ув’язнення своє Серафим щоразу сприймав трагічно і лишаючись у
самотності – у вимушеному відлюдництві сприймав як трагедію і плакав. Сусідські діти часом приходили до
закритих дверей і питали його: чому він плаче. На це юний Серафим відповідав, що одна причина сього –
самотність, а інша – дуже страшений ніж, у товаристві якого він змушений гаяти час і марнувати дні свої молоді.
Справа в тому, що йдучи на роботу батьки суворо забороняли Серафиму брати до рук кухонний ніж і
пояснювали
на жахливих прикладах, який цей предмет моторошний («ось один хлопчик якось бавився кухонним ножем…»).
Серафим би його зроду до рук не брав, але якщо про цю річ сказали і брати заборонили, то він тільки про нього
цілими днями і думав, на кухню знаходив, ніж знаходив і долучав його до гри. Діти, почувши про це,
дивувались
і просили цей жахливий предмет показати. Він показував його через замкову шпаринку, але діти, звісно, нічого
побачити не могли. Тоді він просив їх підійти з іншого боку дому і показував ніж через вікно. Діти сміялись і
казали, що ніж цей зовсім не страшний. На це Серафим ображався і остаточно нічого не розумів.    

Іграшок в малого Серафима було мало. Був лише один старий подертий плюшевий ведмедик. Дістався він йому
вже старим і подертим (колишнім власникам шкода було його викидати і вони подарували Серафиму).
Ведмедика
цього Серафим дуже любив, відносився до нього як до живої істоти і часто з ним розмовляв. Довгі роки він був
його єдиним співрозмовником і другом. Пізніше, коли Серафима вже не закривали в порожній квартирі, а
випускали на цілий день гуляти, Серафим цілими днями блукав пустищами. Дім цей, як і школа сліпих, стояв на
самій околиці міста. Ведмедик на той час став таким непридатним, що його викинули на смітник. Але Серафим,
заливаючись сльозами, знайшов його на смітнику і приніс додому. Батьки цим його вчинком обурились і
ведмедика знову викинули – на цей раз далеко і надійно. Серафим плакав і шукав його пустищами. Йому
здавалося, що друга його вбили, і якщо він його знайде, то зможе воскресити – повернути до життя. Але
сподівання його були марними, і Серафим продовжував оплакувати ганчіркового друга.

Потім Серафиму подарували іграшкову пластикову рушницю. Тоді Серафим уявив себе мисливцем в далекій
Африці, блукав вже не пустищами, а саванами і полював на уявних левів, слонів і крокодилів. І казав, що як
виросте, буде мисливцем за фахом. Але потім раптом усвідомив, що коли звірів вбивають, то їм боляче і
страшно.
Тоді він викинув свою рушницю і більше в такі ігри не бавився. Йому подарували олівці, фарби, пензлики і
папір.
І Серафим цілими днями малював. І казав, що мріє стати художником. Малюнки в нього були досить дивні.
Наприклад, він малював тайгу, хоча крім степу іншої природи в своєму житті не бачив. Ще він малював атомні
бомби і ядерну війну. Хоча теж ніколи нічого подібного не бачив – навіть по телевізору, про Хіросіму навіть і не
чув. Мотиви ці він вбирав з розмов дорослих, які часом розмовляли на тему, а що буде, якщо раптом ядерна
війна. Дорослі дивилися на його малюнки і казали, що схоже. І дивувались, де все це він міг побачити.

У домі, де пройшло дитинство Серафима, водилося чимало щурів, вони бігали по дому прямо серед білого дня.
Але щурів Серафим чомусь зовсім не боявся і дивувався, чому дорослі їх бояться. Одного разу на кухні
здійнявся
галас і крик, коли величезний щур виліз з дірки в підлозі під час процесу приготування їжі мешканцями
квартири. За щуром довго бігали, кричали, нарешті накрили щура порожнім відром, а сусідка, яка щурів
особливо боялася, сіла на це відро, щоб щур не втік. Щура оцього волохатого й сірого, судячи по всьому,
втопили в тому ж відрі, але Серафим цієї жорстокої сцени суду Лінча не побачив – його з кухні прогнали. У тому
кам’яному домі, звісно. жило чимало котів – смугастих і плямистих, але щурів вони теж боялись і на них не
полювали. А полювали вони на ящірок, яких водилося біля отого самого дому та в степу багацько. І не
полічити.
Одного разу Серафим побачив, як товстий кіт зловим ящірку зелену і живцем її пожирав. Це криваве видовище
так вразило Серафима, що він цю подію довго з відразою згадував, навіть в роки зрілі.  

Сусідські діти Серафима чомусь не любили (може відчували в ньому істоту потойбічну, хто зна), часто
принижували його, іноді навіть над ним знущалися і били – зовсім не заслужено. Серафим з цього приводу
сумував і відчував себе ізгоєм. До забав Серафима брали неохоче, іноді тільки як спостерігача. Одного разу діти
знайшли біля дому хліб – доволі свіжий та апетитний на вигляд. Тут же розділили цей хліб і почали їсти.
Серафиму, звісно, не дали. Він з сумом і образою спостерігав, як діти наминають хліб та ще й знущальним тоном
розповідають: «А хліб який смачний! Але ми тобі його не дамо!» Але потім виявилось, що цим хлібом труїли
щурів і діти поласувавши цією знахідкою потім отруїлися і померли не дивлячись на зусилля лікарів. Якби
Серафим був дорослішим, він би подумав, що це Провидіння врятувало його для якоїсь високої і важливої місії,
але Серафим про це тоді не мислив. Малий він ще тоді був для таких роздумів.

Слід відмітити, що Провидіння ще не раз проявляло прихильність до Серафима і рятувало його. Коли Серафиму
було десь років шість, він, блукаючи пустищем, помітив дітей, що бавлячись розпалили вогнище і щось туди
кинули. Серафим вирішив підійти до тих дітей і спитати: в яку гру вони бавляться і чи не візьмуть вони його до
своєї веселої компанії. Та не встиг він зробити і кроку, як пролунав вибух, і дітей, що бавились біля вогню
розірвало на шматки. Як виявилось пізніше, діти знайшли снаряд часів війни і кинули його до вогню –
подивитися, а що з того буде. І це був не останній випадок в дитинстві Серафима, коли він віч-на-віч зітнувся зі
Смертю, побачив її жах і бруд. Саме в шість років – за рік до школи діти Серафима все-таки змогли влаштувати
його в дитячий садочок, і безпритульне дитинство Серафима закінчилось. Почалось притульне дитинство.
Впорядковане. Проте, від садочку в Серафима лишились дуже сумні спогади: садочок був брудний і неохайний,
дітей в садочку за непослух лякали темною коморою: «Зараз зачиню тебе в комірчині, і там тебе з’їдять великі і
страшні щурі!!!» Іноді дитину навіть тягнули до комірчини, дитина пручалася і кричала. Найсильнішим і
найсумнішим враженням від садочка став для Серафима один випадок. Підлога у роздягалці садочку була
кахляною. Якось вихователька послизнулась, впала, розбила собі голову. Померла в агонії на очах у Серафима,
що кликав когось на допомогу. Потім Серафиму все життя ввижалася кров черлена на білому кахлі та конвульсії
агонізуючого жіночого тіла, пусті мертві очі. Хоча страху в той день він не відчув ніякого.   

Страх в дитинстві Серафим відчув тричі. Навіть не страх, а якийсь глибинний жах. Вперше це трапилося біля
телевізора. На весь будинок, де було чимало квартир, був один єдиний маленький чорно-білий телевізор на
другому поверсі. У той вечір на екрані була прем’єра фільму «Біле сонце пустелі». Зібралися всі сусіди, у кімнаті
стало тісно, Серафима посадили біля самого екрану. З перших же кадрів фільму (голова, що стирчала з піску)
Серафим відчув такий неймовірний жах, що вирвався з обіймів дорослих і втік з кімнати і забився під сходами в
куток і там кілька годин тремтів від страху. Його довго потім шукали. Другий випадок жаху теж був пов’язаний з
кіно. Батько взяв його в кінотеатр на фільм «Пригоди Одіссея» - кольоровий і широкоформатний. З самого
початку фільму Серафиму стало моторошно: ці греки нагадували йому не еллінів, а варварів, і світ навколо них
був диким. Але коли дійшло до циклопа Поліфема та його осліплення, Серафимо стало не просто страшно – в
його дужу вселився жах. Втекти з кінозалу не було ніякої можливості. Серафим заплющив очі і здригаючись
просидів весь фільм. Відрив очі він тільки один раз і побачив, як Цирцея перетворила супутників Одіссея на
свиней, і Серафиму стало ще страшніше. Але ці переживання жаху ще можна було б якось пояснити. Третій
випадок був приступом зовсім незрозумілого жаху. Серафим бавився в пісочниці біля школи сліпих. Інших дітей
та й людей взагалі навколо не було. Серафим звик гуляти в самотності, і таке оточення було йому не новим. Але
раптом Серафим помітив, як з піску вилізає оса амофіла піщана (Ammophila sabulosa L.). Серафиму здалося, що
це якась істота з потойбічного світу, створіння з Тартару, з безодні пекла вилазить на світ. Серафима злякала
не
оса як така. Серафим відчув нескінченну самотність у Всесвіті, його жах і безодню нескінченності, якось
усвідомив, що все навколо може раптом закінчитись назавжди, настане вічне Ніщо, все навколо плинне і
короткочасне, що всі люди лише епізоди, флуктуації Небуття, цієї Пітьми, яку неможливо навіть виміряти. І що
всі люди колись помруть, і Світу настане кінець… Йому стало так моторошно і страшно, що він кинув свої
іграшки
і побіг навмання в пошуках захисту від жорстокого світу сього.

Книжки Серафиму в дитинстві читали різні. Москальські народні казки йому не сподобались – вони його лякали.
Навіть давні богатирі викликали в нього підсвідомий жах. Можливо виною цьому були ілюстрації – художник
зобразив всіх цих носіїв меча страшнувато. Корній Чуковський його захопив – Айболить, Бармалей,
Тараканище,
«Телефон» здавались йому кумедними (підтекстів і метафор він ще не розумів), як і фільм «Айболть-66». Але
дике захоплення викликала в нього трилогія про Незнайку Носова, яку йому читали перед сном. Він настільки
захопився героями та сюжетом, що вирішив стати вже не художником, а письменником і самому придумувати
свій світ і написати щось захоплююче. Перша книга, яку він спробував прочитати самостійно у віці п’яти років,
але зміг осягнути тільки малюнки, підписи під ними і окремі абзаци, була «Астрономією» - шкільний підручник
для десятої кляси. Про те, що існує величезний Космос, він чув від батьків і раніше. Дивився здивовано на
Місяць вечорами, йому показували пальцем яскраву зірку на небосхилі і казали, що то планета Венера. Але
прочитане вразило Серафима до глибини душі: «Так ось він який – цей Світ! Неймовірно величезний і
прекрасний! Ось вона – велич Світобудови!» Першою книгою, що була прочитана Серафимом повністю була
казка «Пригоди Буратіно» Олексія Толстого. Тоді книга його захопила і зачарувала. Образ Країни Дурнів його
особливо здивував, і йому вже тоді здалося, що ця країна дуже вже схожа на ту, в якій він живе і це просто зла
карикатура на Совітський Союз. «Пригоди Пінокіо» Серафим ще тоді не читав, і сприймав «Буратіно» як неофіт
Євангеліє. Тільки пізніше в Серафима з’явилась глибока відраза і зневага до Олексія Толстого і його творчості,
виникло відчуття вторинності, примітивності, плагіату, усвідомленої брехні.  

У домі, де пройшло дитинство Серафима люди жили різні. Але комуністів не було. Щурі та таргани жили, а от
комуністи – ні. З щурами та тарганами жителі дому боролися як моглди, а от з комуністами – ні. І зовсім не
тому,
що вони були прихильниками вчення Маркса та Лєніна, а просто із-за відсутності таких в полі зору. (написав я
оце і якось стало не по собі: я уявив собі, як би жителі дома труїли комуністів мишаком чи стрихніном, або
топили б їх у відрі з водою.)

В одній комунальній квартирі з батьками Серафима жили в двох кімнатах чотири сім’ї, як я вже про це писав.
Сварилися часом, тісно було (це м’яко кажучи), але якось жили. І не вони одні так у ті роки. Дві сім’ї – так звані
«рабоцяги», що тягнули щоденну лямку важкої фізичної праці – безпросвітної. Ще одна – доволі дивна. Вона, як
тоді казали «проста баба», товста, стервозна, з жахливим характером. Родом не місцева, десь з «російської
глибинки», такої дрімучої та угро-фінської, що навіть уявити важко. Борщ вона називала «свинячою їжею», але
все одно просила навчити його варити, пробувала, але без успіху – виходив не борщ, а місиво. Він – німець на
ймення Генріх. З російських німців, здається з поволзьких – «фольксдойче». Працював кухаром у заводській
їдальні. Але зовні був нетиповим кухаром – не просто худий – очеретяний. Перед одруженням він приходив і
розпитував всіх жителів дому – хто вона, яка і чи варто. Всі відповідали: «Та, нічого, нормальна, звичайна…»
Після одруження він ображено й докірливо дивився на всіх і зітхав: «Що ж ви не попередили мене…» Проте, він
змирився з долею  і махнув на все рукою. Пара вийшла оригінальна: товста і сварлива холерична «баба» і
худий
меланхолік.

Розмови дорослих Серафим засмоктував як губка. Час був ще прозорий – шістдесяті, час надій. Ще не було
густої
задушливої атмосфери сімдесятих – густого повітря безнадії, хоч ножем ріж. Про нещодавні жахливі роки, що
були вже й тоді «майже билинні, коли в терміни величезні вплітали етапи довгі» говорили мало. Уривками. У
всіх
було таке відчуття, що ці роки пішли в минуле назавжди, більше не повторяться, і краще їх не згадувати, хоча
мимоволі згадувалося. Ну, винесли вампіра з мавзолею, і то добре. Хоча слова і фрази з тої ще епохи
проривалися мимоволі в розмовах ріжучим нагадуванням: «Чого дивишся на мене, як на ворога народу?! Надто
грамотний?» Серафим інтуїтивно розумів, що натякають на щось страшне і потаємне. Хоча по руках ходив
потріпаний «Один день Івана Денисовича» з «Нового міра» і про повість сію говорили пошепки на кухні. Але
частіше говорили про інше. Про порожні полиці в магазинах, про напівголодне існування, про черги. Ще глухо і
з
якимось відчаєм говорили про розстріл демонстрації трудящих Новочеркаського вагонного заводу 2 червня 1962
року. Шепотіли на кухні: «Як же так? Робітники вийшли на демонстрацію, їсти не було чого, магазини порожні,
хліба не було, зарплату знизили. А їх розстріляли… Теж мені совітська влада називається…» Обговорювали різні
чутки, часто неправдиві, про епідемію холери в Астрахані, про те, як якийсь китаєць хотів влаштувати вибух в
мавзолеї Леніна, але бомба вибухнула в черзі, говорили про термоядерну бомбу на сто мегатонн, про стронцій,
від якого «помічна тепер столична». Дорослі говорили, а Серафим все слухав: «… Буде час, люди будуть
згадувати про ці часи, що ми пережили, як про наймоторошніші і найстрашніші часи історії…»  Хоча казку
Серафиму теж розповідали: «Ось скоро побудують комунізм, тоді в магазинах все буде – і хліб, і ковбаса, і
масло, і все буде безкоштовно – бери скільки хочеш. І замків на дверях не буде, тому що ніхто красти не
буде…»
Серафим слухав і думав; «А дорослі то самі вірять в це все? Чи розповідають мені це так само як про Бабу-Ягу
та
Івана-царевича?» Ще Серафиму запам’ятався робітник, що стояв на вулиці і довго дивився на табличку «вулиця
Жертв Революції», а потім сказав сам собі з ненавистю і голосно: «Ми їм покажемо вулицю Жертв Революції!»
Потім назву вулиці змінили.    

Серафим слухав і запам’ятовував, але говорив мало. Якось на рівні підсвідомості розумів, що багато чого з
почутого говорити не можна. Це ж не Індія, де казали про вчення Будди: «Так я чув». Пізніше Серафим
здивовано зрозумів, шо діти наче папуги повторюють розмови дорослих. Опинившись у дитячому садочку почув
розмову трьох хлопчиків, які явно повторювали суперечку батьків. Один хлопчик епічно розповідав про
розстріл
Тухачевського, інший затято йому заперечував: «Сталін нічого не знав, то все Єжов та Берія!» А третій хлопчик
вигукував: «Вбивця цей твій Сталін! Стільки народу знищив ні за що, ні про що!»

Серафим багато чого потім згадував зі свого дитинства. Пам’ять в нього була дивовижна, якщо не сказати
дивна.
Серафим пам’ятав багато такого, що людина в принципі пам’ятати не може. Наприклад, був у нього спогад:
принесли його до фотографа та посадили на стілець. Батьки стали переживати, що він зі стільця впаде, але все
таки хотіли, щоб його зазнимкували окремо. Серафим ще дивувався: «Чому вони так бояться, адже я вмію
сидіти!» Потім виявилось, що такий епізод справді був, але Серафиму було тоді всього п’ять місяців від
народження. І фотографія потім ця знайшлася. Були в нього ще більш дивовижні спогади. Він згадував, як
раптом відкрив очі і вдарило йому в свідомість яскраве світло, він зробив вдих і йому було боляче дихати, він
закричав. А над ним схилилась жінка в білому халаті і сказала: «Хлопчик! І вії є і брова! Диво якесь! І на діда
свого схожий!» І ще був дивовижний спогад: плаває він в якійсь теплій рідині, темно, але приємно і затишно. І
він не дихає, але дихати і не потрібно… Це взагалі дивовижно – невже Серафим пам’ятав своє перебування в
утробі матері? Або ще спогад: Серафим стоїть на дерев’яній палубі корабля, вітер дме в вітрила, поруч якийсь
чоловік брудно лається мовою Шекспіра, недалеко гойдається на хвилях каравела з жовто-червоним прапором,
Серафим підходить до короткої чавунної гармати і підносить до неї палаючий гніт. І тут гуркіт, хмара диму… Це
взагалі незрозуміло. Серафим ніколи на вітрильнику не плавав і в кіно ніколи не знімався, тим паче в Англії…

У школі Серафим дружби з дітьми не водив, був замкнутий у собі. До слів вчителів ставився скептично. І якось
дуже рано усвідомив, що так звана ЦК КПСС – це просто банда мафіозі, що думає тільки про владу і власні
привілеї, що комунізм вони будувати зовсім не збираються, і що на народ їм наплювати, і все що вони говорять

суцільна брехня…

Філософом Серафим вирішив стати несподівано і доволі пізно. Було йому років десять. Про філософію як про
науку він вже встиг щось прочитати. Серафим був в гостях у бабусі, що жила в Донецькому краї в шахтарському
селищі. Серафим був з іншими дітьми на ставку, що був заповнений брудною та смердючою шахтною водою.
Для
місцевих жителів купання в цьому відстійнику – з дозволу сказати водоймі було мало не улюбленою розвагою,
особливо дітям. Про те, що це для здоров’я м’яко кажучи не корисно, ніхто, природньо, не думав. Серафим
розважався на такому імпровізованому пляжі і побачив шахтаря, що після купелі засмагав. На тілі в нього було
татуювання: «Немає в житті сенсу!» І Серафиму захотілося до болю знайти ось той самий сенс життя – і для
себе, і для інших людей…  

Так закінчилось дитинство Серафима і почалась молодість.

Вибачаюсь, що оповідання це вийшло в мене сумним. Я хотів вас, читачі, розсмішити. Я не хотів так написати.
Але так вийшло. Даруйте мені…

История cоздания стихотворения:

0
0


Понравилось произведение? Поделитесь им со своими друзьями в социальных сетях:
Количество читателей: 250

Рецензии

Всего рецензий на это произведение: 1.
мало что помню с раннего детства, зато помню кое-что из будущего.
а вот мой сын помнит как бабушка(моя мама) учила его ползать, ему было около пяти месяцев, когда он начал ползать, но не в нужном направлении, он передвигался назад, а не вперёд. мама ложилась на пол и показывала как и что он должен делать, чтобы передвигаться вперёд, объясняя также и словами. он помнит и слова и действия.
2019-08-29 20:36:25
Пам'ять людська - вона незбагненна....
2019-09-05 23:37:47

Оставлять рецензии могут только участники нашего проекта.


Регистрация


Рейтинг произведений


Вход для авторов
Забыли пароль??
Регистрация
Рекомендации УПП
В прямом эфире
Довольно глубокое стихотворение. Немного пляшет ритм в начале. Мне понравилось.
Рецензия от:
Азинелло
2024-04-19 21:22:29
Гарно, Лесю. Дуже проникливо.
Рецензия от:
Позаштатна АП "Поточний момент"
2024-04-19 21:15:14
А я ,пробачте, нічого не зрозуміла.) До чого тут згадка про любов, віру і надію, Олеже?
Рецензия от:
Людмила Варавко
2024-04-19 20:40:52
На форуме обсуждают
У одних голова на двери,
И ученье про мертвого плотника
Разжигает страсти внутри,
Не понять им простого работника,
Восхищённого с фузом гитарой...(...)
Рецензия от:
Атеист
2024-04-17 22:27:42
Хеви металл! Всем привет!
Драйва лучше в мире нет!
Вот послушай-ка Accept
Сразу станет меньше лет!

У фанатов AC/DC
До сих пор в порядке писи!(...)
Рецензия от:
Владимир Ярош
2024-04-13 16:14:51
Все авторские права на опубликованные произведения принадлежат их авторам и охраняются законами Украины. Использование и перепечатка произведений возможна только с разрешения их автора. При использовании материалов сайта активная ссылка на stihi.in.ua обязательна.