Це в тебе все, що є - погляд застиг на дзеркалі раптом. В ньому і осуд, і лестощі, а язик мій - то і ворог, і друг

Автор: Володимир Шатровський
Тема:Свободная тема
Опубликовано: 2022-04-03 13:01:12
Автор не возражает против аналитического разбора и критики в рецензиях.

Пращури та нащадки

  Чому Україна, саме зараз, стала центром  глобальних змін в усвідомленні людства? Хто зна! Але можливо і тому,
що  наша нація є нащадком цівілизації більш розвинутої ніж інші на ті часи. Не виключно що і в духовному сенсі,
тому що особливо вражає сакральна наповненість розписів - символів Трипільської кераміки та одягу.  
Ця наповненість проявлялася в усвідомленні Трипільцями зв'язків минулого, сьогодення і майбутнього, зв'язків
усього сущого, зв'язків із спіраллю часу. У цих розписах червоною лінією проходить сенс шляху змін і того,
що кінець - це завжди почало ще чогось.
    6000 років тому  ареал Куктень – Трипільської цивілізації поширювався на величезній території, що
розташувалась у межахсучасних держав: Румунії, Молдови та України. Бачення принципової особливості
вбрання та його декору людини Трипільської цивілізації у нас сформулювалось по матеріалах дослідження
керамічного посуду і антропоморфної пластики.Матеріальна основа, технічні можливості, сталий спосіб життя
і духовне середовище сприяли виникненню цілої галузі в діяльності трипільської людини. Про існування
спеціалізації у Трипіллі свідчать знаки майстерень по фаху.  Одним з досягнень у сфері пошиття одягу стало
створення ткацького верстата на якому вироблялось полотно не тільки простого плетіння, а і візерунчастого.
До цього часу одяг виготовлявся більш за все зі шкури. Мабуть вперше в історії людства одяг у трипільців
став не тільки захистом тіла, а і його прикрасою.
   Трипільці використовували різноманітний посуд тільки за призначенням: кожну посудину окремо для ритуалів,
окремо для борошна, насіння, молока і др. І на кожній посудині був відповідний символ. Я гадаю що так само
було і стосовно до одягу. В залежності від того, що людина повинна була робити, вона використовувала
відповідний одяг.   На мистецтво оздоблення одягу ( вишивка, аплікація, розпис ), його розмаїття впливали
стилістика трипільського орнаменту ( мав сакральний характер ) з його духовно-символічним змістом та провідна
роль в суспільстві жінки з її інтуїцією і відданістю релігійним канонам. Особливо я б звернув увагу на два символи:
змії та початок і кінець.Вони дуже схожі з одним символом, який використовували всі езотеричні школи древніх
Індії, Єгипту, Греції, Риму та інш. Використовують його і зараз. Цей символ є змія, яка схопила себе за хвіст.
Кожне завершення є початком чогось іншого.
Мабуть про це каже Ліна Костенко:

                                    
                                      І все на світі треба пережити,
                                      І кожен фініш – це по суті старт,
                                      І на перед не треба ворожити,
                                      І за минулим плакати не варт.
                                      Так веселімось людоньки на людях
                                      Хай меле млин свою одвічну дерть.
                                      Застряло серце мов осколок в грудях,
                                      Нічого все це вилікує смерть.

                              Різновиди трипільського одягу:
   
   Деякі назви я позичив у давньогрецької історії задля зручності, через схожість, з моєї крапки зору, крию одягу
трипільського і
давньогрецького.

                            
                                  1.Пасок родючості

     Він мав вигляд своєрідних торочок, тобто плетеної стрічки з вплетеними в неї довгими
плетеними шнурками. Зважаючи на те, що цей пасок був атрибутом богині родючості, то він мав бути жіночим
оберегом.


                                             2.Тога                                                                                                                                                                                        

   Цей різновид одяг(дод. мал.6 ) мав бути  вовняним, льняним чи конопляним полотном прямокутної або
еліптичної форми білого кольор з пурпурними смугами розміром 6 х2 м. З боку спини на ліве плече накидають
частину тоги довжиною до підлоги, заздалегідь складаючи здовж так щоб верхня частина була вужче чим нижня.
Ця частина полотна закриває ліве плече та ліву сторону фігури. Спадаюча позаду тканина закриває спину і
проходить під правою рукою на перед. З боку під рукою, приблизно на рівні талії, тканину перекручують
внутрішньою стороною нагору і джгут, що утворився, чіпляють до пасоку туніки.
Потім тканину складають напівкруглими складками, які спускаються до колін, і знову через ліве плече перекидають
на спину. Після цього лівий кінець підтягують нагору і укладають  напівкруглою складкою. Така форма одягу була
культовою. Тобто, його одягали тільки представники жрецького стану. Треба звернути увагу, що одяг такої ж
форми і такого ж кольору і такими пурпурними смугами носили авгури ( жерці етрусків, які займалися пророцтвом
та ворожінням за спостереженням за  поведінкою птиць, тварин та  явищами природи).
                                            
                                                3.Туніка

   Цей рід сорочки трипільці виготовляли з вовни, але понад усе з льону і коноплі. Це було перекинуте на плечах
полотно завдовжки до колін  або до кісточок з вирізом для голови. Боки зшивали, залишаючи отвори для рук.
Іноді до отворів пришивали рукава. У другому випадку, рукава утворювались завдяки великій ширині полотна,
яке пасок зв’язував на талії, стегнах та хрестоподібно на грудях, як на хитоні  Мені здається що трипільські жінки
одягалися в хітони теж, якщо уважно придивитися до деяких керамічних фігурок. Туніки оздоблювали
вишивкою,торочками або тканою каймою іншого кольору. Майже все чим оздоблювали чи прикрашали одяг мало
сакральний сенс. Якщо виникала потреба то на туніку з рукавами надягали спідницю, безрукавну туніку, хламиду
або тогу. Спідниця являла собою полотно, довжиною до кісточок, обгорнутого навколо стегон і підв’язаного мотузкою.
                                                   
                                               4.Хламіда

    Вона виготовлялася з вовняної тканини або з шкіри. Хламіда мала вигляд довгастої мантії, яка короткою
стороною покривала плечі і застібалася на шиї або покривала голову і застібалася на шиї, утворюючи каптур.
Жіноча хламида досягала кісточок, а чоловіча досягала колін.Іноді, жіночі хламиди оздоблювалися як і туніки.

                                                   5.Чоловічий одяг

   Треба зауважити, що чоловічий одяг не був дуже різноманітним і не оздоблювався як жіночий, а тільки
фарбувався. Це були туніки, хламіди та штани. Останні тримались на стегнах за допомогою мотузки і
підв’язувались під коліном та біля кісточок

                                                           6.Взуття
Взуття для трипільців було тільки як засіб захисту. Це були сандалі та калоші, які трималися на нозі за
допомогою мотузок і чоботи.  Взуття і у чоловіків і у жінок було однакові за формою. Вироблялось воно все з шкіри.

                                                      Фарби
   
  Засіб фарбування тканини був такий як і сучасний, тільки для закріплення фарби використовувалась сеча
тварин. Деякі фарби рослинного походження, якими могли б користуватися трипільці для оздоблювання тканинних
матеріалів, в усякому разі на території сучасної України:


Брунатний та темно - брунатний------ дуб, грецький горіх
Червоно – бордовий ----------------------- бузина
Помаранчевий ------------------------------ чистотіл
Сірий ----------------------------------------- береза
Чорний --------------------------------------- листя клену                                                                                                                                            
Жовтий --------------------------------------- суміш берези та чистотіла

   В підсумку, можна сказати, що для трипільців одяг був прикрасою для захисту і тіла, і душі, і свого
психологічного стану.Ми, нащадки цієї славетної цивілізації, повинні частіше згадувати наших далеких пращурів.



История cоздания стихотворения:

Моя перша публікація про Трипілля
https://www.stihi.in.ua/avtor.php?author=50355&poem=254017

2
0


Понравилось произведение? Поделитесь им со своими друзьями в социальных сетях:
Количество читателей: 137

Рецензии

Всего рецензий на это произведение: 3.
Дякую за таку пізнавальну і цікаву лекцію, прочитала з задоволеням!
2022-04-05 03:55:46
Дякую, Єлизавето, був радий Вас бачити на своїй сторінці.
2022-04-06 23:05:28
Хоть зараз маю вільного часу обмаль, но інколи заходжу і читаю з задоволенням
2022-04-06 23:20:35
Дякую, Владимир, за экскурс в историю!
2022-04-04 11:18:52
Дякую, Едуарде. Ніхто з моїх пращурів не мешкав на теріторії Укараїни. Але вважаю себе освідченною людиною,тому повинен знати історію цієї землі і її мешканців
2022-04-04 12:27:24
2022-04-06 23:18:21
Дякую Вам, пане Володимире, за вельми цікаву, з моєї точки зору, публікації. Коріння своє знати дуже важливо, аби дерево роду і нації розвивалось і буяло.
2022-04-03 22:33:12
Дякую, Олено.
Я, як громадянин своєї вітчизни, що усвідомлює свою приналежність до нації, повинен знати її витоки і її мету, спрямовану в майбутнє. Тому моя просвіта повинна утворюватися і розумом, і серцем. Інтелігент формується на зв'язку витоків походження нації і спрямування її у майбутнє. Людина, що не відчуває цього зв'язку, не може потрапляти під визначення інтелігенція. .По Бердяеву, інтелігенція - це сукупність духовно-обраних людей країни. В. Даль визначав інтелігенцію як "освічену, розумово розвинену частину жителів", але вдумливо відмічав, що "для моральної освіти у нас немає слова" - для тієї просвіти, яка "утворює і розум, і серце". У світлі подій, що відбуваються зараз , можна погодитися з А. Солженіцином, який стверджував, що у переважній більшості інтелігенції Росії гіпертрофоване поняття про себе, бо являється по суті своїй ,,образованщиной,,
2022-04-04 11:01:36
2022-07-18 23:47:54

Оставлять рецензии могут только участники нашего проекта.


Регистрация


Рейтинг произведений


Вход для авторов
Забыли пароль??
Регистрация
Рекомендации УПП
В прямом эфире
Проникливо, тепло та патріотично. Дякую, Едуарде.
Рецензия от:
Ніна Трало
2024-04-29 05:38:41
Мой лайк. Вы в своём репертуаре. Удачи.
Рецензия от:
Чухнина Мария
2024-04-29 01:56:35
Спс. Улыбнули и понравилось. Рада снова Вас читать. Держитесь!!!
Рецензия от:
Чухнина Мария
2024-04-29 01:55:21
На форуме обсуждают
Люблю рок-музику. Люблю слухати Фреді Меркурі. Обожнюю  Believer.

Людмила Варавко, дякую вам за "тепло душі". 

Я неадекватна людина, т(...)
Рецензия от:
Омельницька Ірина
2024-04-25 11:58:28
Most Popular Rock Songs On YouTube
1 Passenger | Let Her Go 3.7B
2 Imagine Dragons – Believer 2.6B
3\4 The Chainsmokers & Coldplay - Something Just(...)
Рецензия от:
Серж Песецкий
2024-04-23 23:49:15
Все авторские права на опубликованные произведения принадлежат их авторам и охраняются законами Украины. Использование и перепечатка произведений возможна только с разрешения их автора. При использовании материалов сайта активная ссылка на stihi.in.ua обязательна.